La Europa del conocimiento 2020 y BLOGGING ONLINE LEARNING NEWS AND RESEARCH

Hace muchísimo tiempo que no recuperamos posts antiguos. Y ya se sabe que eso es bueno !!!😉
Traemos por tanto los dos posts del miércoles 19 de enero de 2005, que ya ha llovido desde entonces
1) [art]La Europa del Conocimiento 2020.Raquel Andino

Raquel Andino
Oficina de la Comunidad de Madrid en Bruselas

El desarrollo del Espacio Europeo de Investigación, el incremento del esfuerzo global dedicado a la investigación hasta el 3% del PIB europeo y el refuerzo de la excelencia científica y tecnológica europea son los tres grandes objetivos a alcanzar en los próximos años. Que se hagan realidad depende, en gran parte, de las universidades, y para crear y conservar universidades eficaces son fundamentales cuatro puntos, a saber: cooperación, financiación, asociaciones público-privadas y movilidad.

1. Introducción.

Este trabajo versa sobre los numerosos retos a los que se van a enfrentar, en los próximos 10 años, las universidades en el desarrollo de sus estrategias de investigación.

De conformidad con los datos publicados por la OCDE, la Unión Europea y los Estados Unidos se encontraban, en el año 2000, al mismo nivel por lo que se refería al gasto en investigación llevada a cabo por laboratorios universitarios (aproximadamente 33 billones $ PPA (Paridad del Poder Adquisitivo)). Lo mismo sucedía con el porcentaje de esa investigación con apoyo directo de la industria (aproximadamente un 6%). La Unión Europea superaba a los Estados Unidos en cuanto a la investigación llevada a cabo en laboratorios gubernamentales (24,5 contra 19,7 $ PPA).

Incluso aunque se pueda discutir la validez de la utilización de un indicador como el de la Paridad del Poder Adquisitivo, los datos parecen indicar que la investigación pública en Europa cuenta con el mismo nivel de financiación que Estados Unidos. (leer más…)

Fuente:[madri+d revista]

2) [art] BLOGGING ONLINE LEARNING NEWS AND RESEARCH. Ray SchroederProfessor Emeritus and Director of Technology-Enhanced Learning
University of Illinois at Springfield
Springfield, IL 62703
(217) 206-7531
Fax (217) 206-7539

ABSTRACT
Those in the field of ALN are confronted with the challenge of keeping up with the rapidly evolving processes, technologies, environments and current findings of the field. As director of technology-enhanced learning at the University of Illinois at Springfield (UIS), I am charged with seeking out the latest developments and sharing them with our online faculty members. In this case study, I describe the process of identifying current developments, filtering them to meet faculty interests and the use of web log (blog) technologies to disseminate the information to faculty members at UIS and elsewhere.

KEY WORDS
Web log, Blog, Online Learning Update, Faculty Satisfaction, Learning Effectiveness
I. INTRODUCTION

Those who seek to develop effective practices in this field are best served with an exposure to a wide range of alternative approaches and a steady stream of updates on current research. The technologies and practices of online learning continue to evolve on nearly a daily basis. There is no central repository of information relevant to this field. Yet only through exposure to this information can faculty members make an informed selection of the most appropriate and relevant technologies and techniques to apply to their discipline and students. Well-informed faculty members can make the best choices in this rapidly changing field. Informed faculty members are also best able to collaborate with the technology staff in developing custom online environments for their classes.

The challenge, then, is really three-fold. First, one must identify sources for information on the latest technologies, research and related developments in this rapidly changing field. Second, one must filter this information to select the items most relevant to faculty members. Third, one must deliver the information to faculty members who are busy with their discipline-area research and teaching responsibilities. Ideally, one would be able to deliver the information in such a way that it easily can be skimmed, perused in detail, archived and recalled through keyword search. And, of course, it must be available 24 x 7 to meet varied schedules. (leer más…)

Fuente:[sloan-c]

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