Folcsonomía , museos y arte: The art museum social tagging project

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Hacía mucho que no hablábamos de museos, de Folcsonomía, de tags, de etiquetas…desde: el jueves 21 de septiembre de 2006 con [link] Museos 2.0 vs. Web 2.0 ; o el lunes 11 de junio de 2007 con Museos 2.0: Les maîtres anciens hebergés sur Second Life. Par André Gunthert ; o el lunes 9 de julio de 2007 con Mizuguchi to bring Japanese pop-culture into Second Life.

Así que al tajo: Vía Elearning Reflections >This blog will feature my relections on course work for Policies and Planning for eLearning Programs course at the University of Colorado, hoy traemos cuatro enlaces. El primero al propio blog, con su post tituladoThe Steve Project: Museums Testing the Waters of Web 2.0 , el segundo a The art museum social tagging project, el tercero a un artículo de The New York Times, titulado “One picture, 1000 tags” by PAMELA LiCALZI O’CONNELL y el cuarto enlace a un blog titulado MUSEO ABIERTO Bitácora de Rufino Ferreras en el que reflexiona sobre museos y sociedad, en particular sobre sus públicos, la educación en estas instituciones y los medios digitales aplicados a la difusión del patrimonio. en el que presenta un slideshare de una conferencia.
Como siempre os dejo un pequeño texto de cada por si os interesa:

1) The Steve Project: Museums Testing the Waters of Web 2.0

One of the hottest tools in Web 2.0, tagging, is also a frequently debated topic in museums. Although, many museums are interested in the possibilities of tags, particularly in searching digital collections, few are willing to make a blind leap into public participation in labelling objects in their collections. This brings us to the Steve Project.

2)
What is steve? Steve is a research project whose participants are building a tagging tool, collecting tags, analyzing data, and engaging in discussion. We hope to apply what we learn to improving access to works of art. Here’s a diagram of steve’s world.

About steve

Tag Art
Get Code
Application Development
Research
Discussions
Reference
Press
Steering Committee
Steve

Join the first experiment in social tagging of art museum collections.

3) One Picture, 1,000 Tags, By PAMELA LiCALZI O’CONNELL. Published: March 28, 2007

WHAT do you see when you see a work of art?

Special Section
Museums
MuseumsFrom the Bowery to the Bay Area, museums are expanding up and out in a frenzy of new construction and renovation.

Strolling through a museum, a painting of a shipwreck catches your eye. You are struck by the dominance of blue in another work. Yet another painting, featuring a silvery moon, seems sad.

If you try to find those paintings on the museum’s Web site you will probably fail unless you know the title or artist. You can’t search based on what you see.

“Museums have recognized that their online collections are not doing the job — we’re hiding the content away from nonspecialists,” said Jennifer Trant, a partner at Archives and Museum Informatics in Toronto. “We’ve got to provide access on the same level as visual memory.”

4) Conferencia: Museos 2.0

El lunes dia 5 impartí una clase en el Museo Patio Herreriano de Valladolid titulada Museos 2.0 en la que analizo por un lado el desarrollo en paralelo de dos disciplinas en el Museo, la educación y las tecnologías, y por otro las aplicaciones ofrecidas por la Web 2.0 y sus aplicaciones prácticas en los museos, especialmente en su relación con la difusión de las colecciones y la educación.

Fuente: [steve museum]

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